Onlineshopping – att tänka på

Några tips när du ska handla skor på nätet

 

Det är bekvämt att handla skor i en webbutik. Du slipper att ränna runt på stan för att hitta skor som passar både storleksmässigt och stilmässigt. Men det finns en del saker som kan vara bra att ha i åtanke vid onlineshopping. Säkerhet, bytesrätt, returrätt, reklamation, seriositet – kolla gärna upp sådana ting.

Några tips:

1) om du inte känner till “din” butik sedan tidigare – kolla gärna omdömen på nätet. Dessa bör läsas med lite kritiska ögon. Som du säkert känner till förekommer det ibland falska omdömen (tyvärr!). Dessa kan både dra ner och dra upp betyget för ett företag. Betygssiffran blir mer trovärdigt om en butik har fått väldigt många omdömen. Kom ihåg: omdömen bör läsas med just omdöme!

Det finns också mindre butiker som inte har hunnit få några omdömen än. De allra flesta företag vill ge bra service och är måna om sitt rykte, så för det mesta funkar det hela bra. Men var och en får förstås göra sina egna erfarenheter och köpupplevelserna är unika för varje enskild kund.

2) kolla om butiken har några kontaktuppgifter på sin hemsida. Det finns företag som inte skriver ut någon som helst kontaktuppgift. Sådana butiker bör du akta dig för. Allra bäst är det om kundtjänsten kan nås både via telefon och mail, kanske t o m via en chatfunktion. Kontaktuppgifter finns oftast längst upp eller längst ner på hemsidan.

3) studera leverans- och betalvillkoren noggrant. Gäller fri frakt? Kanske t o m fria returer? Går det att betala mot faktura efter leverans? Isåfall, tas det ut någon fakturaavgift (för det mesta är avgiften 0 kr, men ibland tas det ut en avgift)? Hur funkar det om jag vill byta en vara?

4) kolla upp att butiken har en säker anslutning för betalning. Detta ser du i adressfältet som bör börjar med https:// istället för http://. De flesta webläsare visar en säker anslutning med ett hänglås, så detta kan du också kika efter.

5) tänk på att du alltid har 14 dagars ångerrätt när du handlar på nätet. Många butiker skriver ut “14 dagars returrätt” som ett förmånligt villkor, men ångerrätten på 14 dagar gäller alltid vid köp på nätet. Du kan läsa mer om detta på sidan Hallå Konsument – Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

6) skulle du hamna i en tvist med en butik på grund av fabrikationsfel på dina skor eller liknande kan du få hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden.

Några lagar som kan vara bra att känna till:

E-handelslagen
Konsumentköplagen
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Bra sidor när du vill kolla upp vad som gäller vid e-handel:

Hallå Konsument
Konsumentverket

Vid eventuella tvister, kolla:
Allmänna Reklamationsnämnden ARN